woman hiding on balloon
04 maja 2025

Lęk separacyjny u dzieci w różnym wieku – charakterystyka, objawy, wsparcie

Lęk separacyjny to jedno z najczęstszych przeżyć emocjonalnych u dzieci, zwłaszcza we wczesnym okresie życia. Choć jest on naturalną częścią rozwoju, w niektórych przypadkach może przyjmować postać zaburzenia, które wymaga profesjonalnego wsparcia. Artykuł ten omawia, jak objawia się lęk separacyjny na różnych etapach rozwoju dziecka, jak go rozpoznać i kiedy należy szukać pomocy.

 

Czym jest lęk separacyjny?
Lęk separacyjny zwany także Separation Anxiety Disorder - SAD to emocjonalna reakcja dziecka - nadmierny strach, który nie jest adekwatny do rzeczywistego zagrożenia na rozłąkę z głównym opiekunem (najczęściej matką lub ojcem). Jego intensywność i czas trwania zależy od wieku dziecka, indywidualnych predyspozycji oraz kontekstu życiowego. W psychologii rozwojowej wyróżnia się lęk separacyjny jako etap rozwoju, ale także jako potencjalne zaburzenie lękowe.

 

Przyczyny lęku społecznego
U niemowląt i małych dzieci (między 9. a 11. miesiącem życia oraz między 3. a 5. rokiem życia) lęk separacyjny jest naturalny i związany z rozwojem przywiązania 
ale jego nadmierna intensywność może wskazywać na zaburzenie. Do głównych przyczyn jego występowania należą:

  1. Etap rozwojowy – u niemowląt i małych dzieci lęk przed rozstaniem z opiekunem pojawia się naturalnie, zwykle między 8. a 18. miesiącem życia.
  2. Temperament dziecka – dzieci z tzw. „trudnym temperamentem” lub większą wrażliwością emocjonalną są bardziej podatne.
  3. Doświadczenia życiowe:
    • hospitalizacja dziecka lub opiekuna,  
    • rozwód rodziców,
    • śmierć bliskiej osoby,
    • przeprowadzka, zmiana szkoły/przedszkola.
  4. Styl przywiązania – niestabilne, lękowe lub unikające relacje przywiązaniowe mogą zwiększać podatność.
  5. Czynniki rodzinne:
    • nadopiekuńczość rodziców,
    • własne zaburzenia lękowe u opiekuna (dzieci uczą się lęku przez modelowanie zachowań dorosłych),
    • niekonsekwentne granice i trudności wychowawcze.
  6. Czynniki biologiczne – np. genetyczne predyspozycje do zaburzeń lękowych lub nieprawidłowości w układzie nerwowym.

 

Objawy lęku separacyjnego

Niemowlęta i małe dzieci (0–3 lata):
    •    płacz i protest podczas rozstawania się z rodzicem,
    •    silne przywieranie do opiekuna,
    •    trudność w usypianiu bez obecności rodzica,
    •    wyraźny niepokój przy nieznajomych osobach,
    •    regresja zachowań (np. cofnięcie w rozwoju mowy lub kontroli pęcherza po zmianie środowiska).

Przedszkolaki (3–6 lat):
    •    wyraźna niechęć lub odmowa pójścia do przedszkola,
    •    somatyzacja: bóle brzucha, głowy, nudności w sytuacjach separacji,
    •    nadmierne przywieranie do rodziców, unikanie samodzielności,
    •    trudności z pozostawaniem pod opieką innych dorosłych (nawet zn
anych).

Dzieci szkolne i młodzież (7–17 lat):
    •    ciągłe obawy, że coś złego stanie się opiekunowi lub jemu samemu podczas rozłąki,
    •    trudności z wyjazdami na wycieczki szkolne lub nocowanie poza domem,
    •    unikanie szkoły, wyjść z rówieśnikami,
    •    problemy ze snem: trudności z zaśnięciem bez obecności opiekuna,
    •    utrzymujące się objawy lękowe i/lub depresyjne,
    •    kompulsywne kontaktowanie się z rodzicami (np. wielokrotne dzwonienie z telefonu szkolnego).

 

Diagnoza zaburzenia lęku separacyjnego (SAD)
Zgodnie z DSM-5, diagnozę SAD można postawić, gdy lęk:

  • Utrzymuje się co najmniej 4 tygodnie (u dzieci);
  • Jest nieadekwatny do wieku rozwojowego;
  • Prowadzi do znacznego upośledzenia funkcjonowania dziecka.

 

Czynniki ryzyka:

  • Styl przywiązania lękowo-ambiwalentny;
  • Nadopiekuńczość rodziców;
  • Doświadczenia rozłąki (np. hospitalizacja);
  • Historia zaburzeń lękowych w rodzinie.

 

Wsparcie i leczenie

1. Interwencje psychologiczne:

  • Terapia poznawczo-behawioralna (CBT): uczy dziecko rozpoznawania lękowych myśli i stosowania strategii radzenia sobie (np. ekspozycja, praca z wyobraźnią);
  • Terapia rodzinna: pomaga rodzicom zrozumieć rolę ich zachowań i postaw w utrzymywaniu lęku.

 

2. Wsparcie szkolne:

  • Współpraca z pedagogiem, psychologiem szkolnym;
  • Stopniowe wprowadzanie dziecka do nowych sytuacji (adaptacja).

 

3. Farmakoterapia:
Stosowana rzadko i tylko w przypadkach bardzo nasilonych objawów, pod nadzorem psychiatry.

 

Jak wspierać dziecko na co dzień?

  • Zachowuj spokój i konsekwencję;
  • Unikaj nagłych rozstań;
  • Wzmacniaj samodzielność dziecka małymi krokami;
  • Nie karz za lęk; akceptuj uczucia dziecka.

 


Lęk separacyjny to ważny sygnał emocjonalny, którego nie należy bagatelizować. Wczesne rozpoznanie i odpowiednie wsparcie pozwala dziecku rozwijać się w poczuciu bezpieczeństwa i niezależności. W przypadku utrzymującego się lub nasilonego lęku warto skonsultować się z psychologiem dziecięcym.

 

Bibliografia:

1. American Psychiatric Association (2013). *Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5)*.
2. Muris, P., & Meesters, C. (2002). Symptoms of anxiety disorders and learning experiences in normal children. *Behaviour Research and Therapy*.
3. Rapee, R. M. et al. (2009). *Helping Your Anxious Child: A Step-by-Step Guide for Parents*.
4. Ollendick, T. H., & March, J. S. (2004). *Phobic and Anxiety Disorders in Children and Adolescents*.
5. Maj, M., & Jakovljevic, M. (red.) (2015). *Psychiatria dzieci i młodzieży*, PZWL.

 

 

SELFCARE CONCEPT

Edyta Jatczak-Jędrzejewska

NIP: 5691907454

REGON: 541358004

 

E-mail: kontakt@miedzyrelacjami.pl

Terapia Gdańsk
Terapia Gdańsk
Terapia Gdańsk
Terapia Gdańsk