Lęk separacyjny to jedno z najczęstszych przeżyć emocjonalnych u dzieci, zwłaszcza we wczesnym okresie życia. Choć jest on naturalną częścią rozwoju, w niektórych przypadkach może przyjmować postać zaburzenia, które wymaga profesjonalnego wsparcia. Artykuł ten omawia, jak objawia się lęk separacyjny na różnych etapach rozwoju dziecka, jak go rozpoznać i kiedy należy szukać pomocy.
Czym jest lęk separacyjny?
Lęk separacyjny zwany także Separation Anxiety Disorder - SAD to emocjonalna reakcja dziecka - nadmierny strach, który nie jest adekwatny do rzeczywistego zagrożenia na rozłąkę z głównym opiekunem (najczęściej matką lub ojcem). Jego intensywność i czas trwania zależy od wieku dziecka, indywidualnych predyspozycji oraz kontekstu życiowego. W psychologii rozwojowej wyróżnia się lęk separacyjny jako etap rozwoju, ale także jako potencjalne zaburzenie lękowe.
Przyczyny lęku społecznego
U niemowląt i małych dzieci (między 9. a 11. miesiącem życia oraz między 3. a 5. rokiem życia) lęk separacyjny jest naturalny i związany z rozwojem przywiązania ale jego nadmierna intensywność może wskazywać na zaburzenie. Do głównych przyczyn jego występowania należą:
Objawy lęku separacyjnego
Niemowlęta i małe dzieci (0–3 lata):
• płacz i protest podczas rozstawania się z rodzicem,
• silne przywieranie do opiekuna,
• trudność w usypianiu bez obecności rodzica,
• wyraźny niepokój przy nieznajomych osobach,
• regresja zachowań (np. cofnięcie w rozwoju mowy lub kontroli pęcherza po zmianie środowiska).
Przedszkolaki (3–6 lat):
• wyraźna niechęć lub odmowa pójścia do przedszkola,
• somatyzacja: bóle brzucha, głowy, nudności w sytuacjach separacji,
• nadmierne przywieranie do rodziców, unikanie samodzielności,
• trudności z pozostawaniem pod opieką innych dorosłych (nawet znanych).
Dzieci szkolne i młodzież (7–17 lat):
• ciągłe obawy, że coś złego stanie się opiekunowi lub jemu samemu podczas rozłąki,
• trudności z wyjazdami na wycieczki szkolne lub nocowanie poza domem,
• unikanie szkoły, wyjść z rówieśnikami,
• problemy ze snem: trudności z zaśnięciem bez obecności opiekuna,
• utrzymujące się objawy lękowe i/lub depresyjne,
• kompulsywne kontaktowanie się z rodzicami (np. wielokrotne dzwonienie z telefonu szkolnego).
Diagnoza zaburzenia lęku separacyjnego (SAD)
Zgodnie z DSM-5, diagnozę SAD można postawić, gdy lęk:
Czynniki ryzyka:
Wsparcie i leczenie
1. Interwencje psychologiczne:
2. Wsparcie szkolne:
3. Farmakoterapia:
Stosowana rzadko i tylko w przypadkach bardzo nasilonych objawów, pod nadzorem psychiatry.
Jak wspierać dziecko na co dzień?
Lęk separacyjny to ważny sygnał emocjonalny, którego nie należy bagatelizować. Wczesne rozpoznanie i odpowiednie wsparcie pozwala dziecku rozwijać się w poczuciu bezpieczeństwa i niezależności. W przypadku utrzymującego się lub nasilonego lęku warto skonsultować się z psychologiem dziecięcym.
Bibliografia:
1. American Psychiatric Association (2013). *Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM-5)*.
2. Muris, P., & Meesters, C. (2002). Symptoms of anxiety disorders and learning experiences in normal children. *Behaviour Research and Therapy*.
3. Rapee, R. M. et al. (2009). *Helping Your Anxious Child: A Step-by-Step Guide for Parents*.
4. Ollendick, T. H., & March, J. S. (2004). *Phobic and Anxiety Disorders in Children and Adolescents*.
5. Maj, M., & Jakovljevic, M. (red.) (2015). *Psychiatria dzieci i młodzieży*, PZWL.
SELFCARE CONCEPT
Edyta Jatczak-Jędrzejewska
NIP: 5691907454
REGON: 541358004
E-mail: kontakt@miedzyrelacjami.pl